DE LA VILLE DE PARIS.
163
[i549]
au devant dud. Daulphin. Et furent incontinant expédiez les mandemens.
Et led. jour de mardi,xime jour dud. moys, mesd. s" de la Ville et lesd. Conseillers, Quarteniers et bourgeois avec trente archers, xxx arbalestriers ct xxx hacquebutiers, mesd. s" les Prevost des Mar­chans, Eschevins et Greffier, vestuz de leurs robbes my parties des coulleurs de lad. Ville, leurs dix ser­gens devant eulx, partirent de l'Ostel de lad. Ville,
environ deux heures de relevée, et s'en allerent au devant dud. seigneur jusques à la Maladerye du Roolle, où ilz feirent la reverence à mond, seigneur le Daulphin, qui estoit bien acompaigné de plusieurs grans seigneurs et dames. Et marchèrent mesd. s™ de la Ville devant luy jusques à la porte Sainct Honnoré, où il y avoit plusieurs pieces d'artillerye qui feurent tirées à son entrée, et feirent grand bruyt. Etde là le menèrent jusques au Palais, où il devoit loger'11.
CLXXIX [CXXVIII]. — L'entrée du Roy continuée.
i3 juin 1549. (Fol. i43 v°.)
Et le jeudi ensuivant, xuime jour dud. moys, qui estoit le jour que le Roy avoit arresté faire son en­trée, mais pour les grandes innundations d'eaues, vent impetueulx et incommodité du temps, le Roy envoyé en l'Ostel de lad. Ville, environ cinq heures de soir, le seigneur de Maigny, lequel declaira que
led. seigneur luy avoit commandé venir dire à lad. Ville que, pour lad. incommodité du temps, l'en­trée dud. seigneur seroit continuée à dimenche pro­chain, et incontinant fut envoyé querir la trompette de lad. Ville pour l'aller publier à l'heure par lad. Ville, ce qui fut faict.
CLXXX [CXXIX]. — Present à monseigneur le Daulphin.
14 juin 1549. (Fol. i44.)
Et le landemain vendredi, xiiii"10 jour dud. moys, mesd. srs les Prevost des Marchans, Eschevins et Greffier, vestuz de leurs bons habitz de soye, alle­rent presenter à mond, seigneur le Daulphin un beau grant bacin d'argent vermeil doré, plain de dragée dorée'2'.
[Montres des métiers de Paris.]
Tout le long de lad. sepmaine, et speciallement dimenche dernier, furent faictes les monstres des mestiers de Paris, qui devoient marcher à pied à lad. entrée du Roy et de la Royne. Et pour la pre­miere foys se assemblèrent à ia porte Sainct An­thoine et allerent, soubz la charge desd, cappitaines de la Saulneryc et viconte de Beaupré, jusques au boys de Vincienncs, où ilz furent si bien mouliez de la pluye que ceulx qui avoient porté leurs beaux
habitz de soye des coulleurs du Roy et de la Royne furent gastez.
Et ne feirent ce jour leurs monstres les impri­meurs, les maçons, tailleurs de pierres et les coustu­riere; car lesd, imprimeurs avoient ung cappitaine de leur estat qui estoit Loys Chaudiere'3'; et les maçons, tailleurs de pierre et charpentiers avoient pour leurs cappitaines meGuillaume Guillain, Maistre des euvres de maçonnerye de lad. Ville, et mc Claude Girard, maistre charpentier, et les cousluriers ung autre de leur estat, qui feirent leurs monstres, assa­voir : lesd, imprimeurs en Nesle, lesd, maçons, charpentiers et tailleurs de pierre à Sainct Martin des Champs, et lesd, cousturiere le long dc la riviere, près le boullevert, et estoient bien six cens èsd. trois bandes.
O Le récit de l'entrée du Dauphin ainsi que les trois paragraphes qui suivent ont été publiés par dom M. Félibien, Ilist, de la Ville de Paris, t. V (Preuves, 111),-p. 36o,'
(2) Ce bassin d'argent avait été fabriqué et vendu à la Ville par Jean Coutant, orfèvre dc Paris, moyennant 3io livres dix sols. Il était e;cyzelé d'antique, en façon d'ovallc, pesant onze marcs quatre onoesn. Le Dauphin reçut les Prévôt des Marchands, Echevins et Grellier, assistés de Jean Cordelle et de Jean Quetin, notaires au Châtelet de Paris, wen une gallerie, près le jardin du Pallais, où il estoit acompaigné de Mess" de Humieres, seneschal d'Agenois, et autres ses gouverneurs, ledit bassin ostant remply de dragées dorées, au meilleu desquelles estoit ung arbre de sucre doré avec douze grans bouettes espices... Lequel present led. seigneur n eu pour aggreable et commandé estre porté en sa chambren. Le Dauphin était alors âgé de cinq ans et demi à peine. Ces détails com­plémentaires nous sont fournis par le précieux registre de comptes KK 386, fol. 121. A la suite se trouvent les comptes d'épices ot dragées, minutieusement énumérées, dont la dépense s'éleva à quarante-neuf livres cinq sols.
'3' Le registre des comptes le nomme Claude Chaudière, r. cappitaine de la bande de trois cens hommes de pié, imprimeurs, qui ont esté èsd. entréesn. Il avait acheté à ses frais une enseigne de taffetas pour sa compagnie et des accoutrements pour ses quatro tambou­rins. La dépense s'élevait à soixante-sept livres dix sols tournois, dont il fut d'ailleurs indemnisé parla Ville. (KK 286, fol. 141 v°.)